Welke affiliate strategie past bij jou?

Ga je een affiliate site starten? Dan moet je bepalen wat voor soort site je start. Je moet een strategie kiezen. In het onderstaande overzicht staan 10 bestaande affiliate strategieën die je kunt gebruiken.

1. Kortingscode affiliate site

Iedereen houd van korting en hier was voor affiliates goed mee te verdienen. Het is wat lastiger geworden om er succesvol mee te worden. Niet alle adverteerders accepteren kortingscode sites.

Voorbeelden

Voorbeelden van kortingscode websites zijn o.a. Pizzapiraat en Kortingscode.nl

Kortingscode site Pizzapiraat
Pizzapiraat.nl
Kortingscode site Kortingscode.nl
Kortingscode.nl

Bezoekers

Mensen die gebruik maken van kortingscode sites hebben vaak al producten in hun winkelmand. Het is dan ook een site die veel mensen net nog even bezoeken voordat ze hun aankoop compleet maken.

Kortingscode affiliate website bouwen

Affiliate kortingscode websites zijn vaak maatwerk. Er zijn wel enkele WordPress thema’s die hier voor gemaakt zijn. Lees ook onze tips voor het maken van een kortingscode website.

Concurrentie

Er is veel concurrentie in de zoekmachines. Bovenaan komen te staan zal dus lastig zijn. Sites als Pizzapiraat hebben een specifiek onderwerp waardoor zij toch goed gevonden worden. Verwacht overigens niet dat zij commissie krijgen over de sales bij Domino’s en andere partijen.


2. Affiliate webshop strategie

Bij de affiliate webshop strategie gaat het vooral om productfeeds van meerdere aanbieders te combineren en daar eigen teksten bij te zetten.

Voorbeelden

Parkeermeneer.nl

Bezoekers

Het aantal bezoekers ligt 100% aan hoe je meerwaarde bied. Je importeert hierbij standaard product feeds. Dit enkel is voor Google niet genoeg. Schrijf dus vooral unieke teksten en zorg dat ook de rest van de SEO op orde is.

Webshop affiliate website bouwen

Affiliate webshops zijn meestal gemaakt met WooCommerce of met het affiliate CMS Stellia.

Lees ook:

Concurrentie

Hoeveel concurrentie er is ligt aan de niche (onderwerp). Ga je focussen op ‘stofzuigers’ dan zal je het lastig hebben. Focus je op ‘robotstofzuigers’ dan zal er heel wat minder concurrentie zijn.


3. Affiliate blog (Content Marketing) strategie

Dit is een grote categorie binnen Affiliate Marketing, de bloggers. Bloggers promoten producten via artikelen. Bijvoorbeeld door handige lijstjes te maken en reviews te schrijven.

Voorbeelden

Mamablogger.nl

Affiliate blog bouwen

WordPress is speciaal gemaakt voor bloggen, een logische eerste keuze dus in dit geval. Zorg wel dat je een goed thema kiest met niet teveel ‘troep’ er in. Ga niet enkel uit op het visuele.

Concurrentie

Met bloggen goed scoren in Google is niet heel lastig. Het kan even duren voordat je goed gevonden wordt. Blijf artikelen schrijven van goede kwaliteit dan komen die rankings vanzelf.

Let er op dat je niet met elk blog geld hoeft te verdienen! Schrijf niet alleen commerciële artikelen.


4. Review website strategie

Voorbeelden

PCmag

Wijnreview.nl

Review affiliate website bouwen

Review websites worden net als blogs met WordPress gebouwd. Wel zijn er enkele functies zoals ‘star ratings’ die vaak worden gebruikt om ook in Google extra op te vallen.

Concurrentie

Het ligt een beetje aan waarover je een review site begint. Ga je ‘tech’ reviewen dan zal je toch een behoorlijke schrijver moeten zijn om te kunnen concurreren met andere sites.

Ga specifiek in op een onderwerp: ‘WordPress plugins’. Heb focus en wacht met het verbreden van het onderwerp.

Tip: Combineer deze strategie met de blog strategie.


5. PPC affiliate strategie

PPC staat voor Pay Per Click. Bij deze strategie adverteer je bij Google of Facebook.

Voorbeelden

PPC inzetten als affiliate

Bij deze strategie moet je vooral veel testen tot je op een positieve ROI (Return on investment) uitkomt. Niet alle adverteerders accepteren affiliates die deze strategie inzetten.

Concurrentie

De concurrentie bij PPC ligt aan de concurrentie op de zoekwoorden (in veel gevallen hoog). Je concurreert met andere adverteerders. Niet met andere affiliates (op enkele uitzonderingen na).


6. Email Marketing strategie

Email marketing inzetten

Voor e-mail marketing heb je een email bestand nodig. Deze moet je zelf opbouwen. Maak een gratis weggever zoals een e-book of een handige planner met als doel mail adressen te verzamelen (Iemand geeft niet zomaar zijn mail adres weg). Zorg dat de weggever relevant is en meerwaarde bied.

Voor email marketing heb je een email service nodig om geautomatiseerde mails te kunnen sturen. Aanbieders hierin zijn o.a. GetResponse en Mailblue.

Concurrentie

Alle andere mails in iemand zijn mailbox is concurrentie. Zorg dat je meerwaarde biedt in e-mails.


7. Webinar Strategie

Webinar strategie inzetten

Heb je een community? Het kan interessant zijn om producten of diensten van andere bedrijven samen aan jouw doelgroep te tonen. Affiliate webinars zijn vaak voor bepaalde software en/of trainingen.

Concurrentie

In principe doe je een webinar voor je eigen community / online volgers. Ligt aan het product / dienst die gepromoot wordt of dat er überhaupt concurrentie is.


8. Vergelijkingssite strategie

Wil je een nieuw mobieltje kopen? Dan ga je kijken waar je hem het beste kunt kopen. Vergelijkingssites spelen hierbij een belangrijke rol.

Voorbeelden

Tweakers

Visitekaartjes.io

Vergelijkingssite bouwen

Vergelijkingssites zijn meestal maatwerk. Er zijn ook mogelijkheden om ze te bouwen met bepaalde WordPress thema’s en met het Affiliate CMS Stellia.

Concurrentie

Pak je een specifieke niche? Dan is er niet zoveel concurrentie. Ga je concurreren met een speler als Tweakers dan zal je het lastig krijgen.


9. Tool strategie

Meerwaarde bieden is in de meeste gevallen het meest belangrijke om succes te hebben. De tool strategie is niet anders. Bouw iets dat mensen willen gebruiken en daadwerkelijk meerwaarde voor hen biedt, niet alleen geld oplevert voor jou.

Voorbeelden

Affiliate Adverteerder Zoekmachine

Zelf hebben de Affiliate Adverteerder zoekmachine gebouwd. (We gebruiken deze tool zelf regelmatig!)

(Affiliate) Tool bouwen

In bijna elk geval is het maatwerk. Als je hier zelf niet handig in bent dan zal je iemand moeten inhuren om het voor je te bouwen.

Affiliate netwerken zoals Daisycon bieden ook enkele vergelijk tools voor bijvoorbeeld zorgverzekeringen die je zelf op je website kunt zetten.

Concurrentie

Bouw je een tool die al bestaat dan heb je natuurlijk concurrentie. Als je geen concurrentie hebt kun je jezelf ook afvragen of er überhaupt vraag naar is.


10. Social Media strategie

Social Media inzetten als affiliate

Als je kijkt naar affiliates op social media dan verwijzen ze vooral eerst naar hun eigen website en daarna pas naar een affiliate site.

Toch zijn er verschillende affiliates die ook gewoon direct via social kanalen zoals Instagram, Facebook en Pinterest affiliate links delen.


Door Tim van Iersel

Tim van Iersel is de oprichter van AffiliCoach.nl en deelt hier zijn kennis over Affiliate Marketing. Naast bloggen op AffiliCoach, is hij (WordPress) developer en SEO specialist onder de labels Websitescanner en Plugin.nl.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


10+ Jaar evaring
Ervaring als publisher én adverteerder
Al 100+ sites gebouwd